Bardzo lubimy:

Dzisiaj jest 02 lip 2020, 7:04 | UŻYWAMY PLIKÓW COOKIES - poznaj szczegóły


Jak dbać o opony

Ile cali, jak szerokie, jak wysokie, czy wejdą?
  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Awatar użytkownika

TKP

  • Posty: 143
  • Rejestracja: 20 paź 2012, 21:27
  • Silnik: -

Jak dbać o opony

Post21 paź 2012, 19:47

POMPOWANIE OPON

Ciśnienie opon należy sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu za pomocą precyzyjnego manometru. Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie może powodować szybkie zużycia opon, to z kolei może prowadzić do wydzielania się w oponie nadmiernej ilości ciepła, zbytniego zużycia paliwa, a nawet do rozerwania opony. Ciśnienie należy sprawdzać, gdy koła są zimne. Przejechanie nawet 1 km może zwiększyć ciśnienie w oponach i tym samym uniemożliwi wykonanie dokładnego pomiaru. Ciągły spadek ciśnienia w oponie jest oznaką problemów związanych z kołem. W takiej sytuacji należy niezwłocznie udać się do serwisu.

SPRAWDŹ STAN BIEŻNIKA

Sprawdzaj regularnie poziom zużycia bieżnika, aby przekonać się, czy opona wymaga wymiany. Większość opon przeznaczonych do pojazdów osobowych, 4x4 i średnich samochodów dostawczych ma znaczniki zużycia ogumienia w postaci gumowego paska wtopionego w bieżnik. Rozmieszczono je na całej oponie, w kilku miejscach, na dnie rowków bieżnika. Gdy opona zużyje się w takim stopniu, że któryś ze znaczników będzie na tym samym poziomie, co znajdujące się obok niego żebra bieżnika, oznacza to konieczność wymiany opony. Zużycie bieżnika tylko w jednym lub dwóch miejscach może oznaczać niewłaściwy poziom ciśnienia w oponie. Poniżej przykłady najczęstszych objawów zużycia bieżnika oraz ich przyczyny:

1. Zafalowania głębokości bieżnika: zużycie częściowe - Nierównomierne zużywanie się powierzchni bieżnika w postaci karbów i zafalowań jego głębokości występuje najczęściej na oponach przednich, choć czasem zdarza się na tylnych. Może być spowodowane niewyważeniem opon, a także zużyciem elementów układu kierowniczego lub zawieszenia.

2. Krawędzie z garbami: niewłaściwa zbieżność kół - Gdy krawędzie bieżnika przypominają zęby piły lub są wystrzępione, może to być spowodowane przypadkowym szorowaniem o nawierzchnię. Aby ten problem rozwiązać, należy właściwie ustawić zbieżność kół. Odpowiednia głębokość bieżnika ma decydujące znaczenie dla właściwości opony. W przypadku zauważenia spadku lub zmiany przyczepności opony na mokrych nawierzchniach, może to oznaczać, że na oponach zaczyna kończyć się bieżnik. Gdy głębokość bieżnika spadnie do 1,6 mm, oponę należy wymienić.

3. Opona zużyta na części środkowej: zbyt duże cieśnienie - Gdy w opona napompowana jest za mocno, środkowa część bieżnika przejmuje większość obciążeń i przez to zużywa się szybciej niż zewnętrzne krawędzie bieżnika. Takie nierównomierne zużywanie się opon zmniejsza czas ich eksploatacji. Poziom ciśnienia w oponach należy kontrolować regularnie. Nieprawidłowe zużywanie się opon może być również spowodowane złym ustawieniem geometrii kół lub problemami mechanicznymi.

4. Zużycie na obu krawędziach bieżnika: zbyt niskie ciśnienie - Jeśli opona jest zużyta w taki sposób, oznacza to, że była eksploatowana przy zbyt niskim ciśnieniu powietrza. W takim wypadku zmniejsza się trwałość bieżnika poprzez jego przyspieszone zużywanie się na krawędziach zewnętrznych (na barkach opony). Ponadto, zbyt niskie ciśnienie opony powoduje wydzielanie się w niej nadmiernej ilości ciepła, co również ogranicza jej trwałość. Poza tym zwiększa się zużycie paliwa poprzez zwiększony opór toczenia (opony za słabo napompowane sprawiają, że samochód musi pokonywać większe obciążenia). Nieprawidłowe zużywanie się opon może być również spowodowane złym ustawieniem geometrii kół lub problemami mechanicznymi. Serwisy Opon Grupy Goodyear oferują profesjonalne usługi diagnostyczne i serwisowe, które pozwalają wyeliminować przyczyny przyspieszonego zużywania się opon.

WYWAŻANIE

Niewyważone opony są źródłem drgań, przedwczesnego i nieregularnego zużywania się opon oraz nadmiernego zużywania się elementów zawieszenia samochodu. Opony należy wyważać po pierwszym zamontowaniu na obręczach oraz po każdym zdjęciu i ponownym założeniu na obręcze. Wyważenie opon należy też sprawdzić po zauważeniu oznak wibracji.

USTAWIENIE GEOMETRII KÓŁ

Pojazd ma dobrze ustawioną zbieżność, gdy wszystkie elementy zawieszenia i układu kierowniczego pracują poprawnie, a także gdy opona oraz obręcz toczą się prosto i pewnie. Jeśli zauważysz nierównomierne zużywanie się bieżnika, może to wynikać ze złego ustawienia zbieżności kół. Po stwierdzeniu takiego stanu samochód należy oddać do przeglądu w wyspecjalizowanym punkcie serwisowym.

ZAMIANA OPON NA OSIACH

Mimo iż wiele osób radzi sobie z rotacją opon, to jednak najszybciej i najprościej jest powierzyć to zadanie serwisowi. Informacje na temat właściwej sekwencji i terminów zamiany opon można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Jeśli nie ma w niej tych danych, najlepiej przekładać opony po przejechaniu ok. 8–10 tys. km.

NAPRAWA OPON

Naprawę opon należy powierzać specjalistycznym serwisom. Do jej poprawnego wykonania niezbędne jest zdjęcie opony z obręczy, dokładne sprawdzenie i wykrycie uszkodzeń oraz założenie łaty i uzupełnienie ubytku. Należy pamiętać, że nie wszystkie przebicia mieszczą się w zakresie naprawy.

Źródło : GoodYear
Jestem kontem testowym, służącym do tworzenia istniejących już tematów do działu FAQ!
Offline

sigmasig

  • Posty: 3
  • Rejestracja: 04 maja 2017, 8:55
  • Lokalizacja: poznań
  • Silnik: K9k 714 1.5 dCi (85KM)
  • Rocznik: 2014

Re: Jak dbać o opony

Post12 cze 2017, 10:30

dzięki za info
Offline

kamjan

  • Posty: 11
  • Rejestracja: 02 cze 2017, 12:00
  • Lokalizacja: Szczecin
  • Silnik: K9k 740 1.5 dCi (65KM)
  • Rocznik: 2006

Re: Jak dbać o opony

Post25 lis 2017, 13:35

Bardzo fajne zestawienie kolego. Do tej pory pakowałem opony w worki i układałem w rogu garażu, a potem zakładalem. Żadnych zabiegów oprócz pompowania i wyważania :)

Wróć do Koła, felgi i opony

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron