23 maja 2015, 19:34
Użyję mojej wiedzy w głowie aby pomóc rozwiązać Twoje pytanie.
Otóż kolego tak :
1. Easy.
W latach 90 zaczęła panować moda na automaty, nie ważne czy to duży Mercedes, czy kosiarka, ludzie tego wymagali - Renault posłuchało.
W 1994 wprowadzono skrzynię półautomatyczną czyli zwykłą skrzynię biegów od ówczesnego Twingo, z dodaną elektroniką sterującą sprzęgłem. Nie było pedału sprzęgła, tylko gaz i hamulec, a zmiana położenia lewarka zmiany biegów (5 biegów jak normalna manualna ) powodowała rozłączenie biegu i załączenie gdy lewarek zostanie umieszczony w odpowiedniej pozycji. Twingo Easy - bo tak się nazywało - produkowano aż do 1997 roku.
Wiele osób przerabiało wersje Easy, dodając pedał sprzęgła na zwykłe skrzynie.
2. Matic - rozwiązanie Easy miało swoje minusy i często się psuło, trzeba było przełączać biegi, jedynym ułatwieniem było brak konieczności wciskania sprzęgła, więc aby zapomnieć niepowodzenie z Easy, w 1997 roku Renault zaprezentowało Twingo Matic, czyli pełną automatyczną skrzynię biegów.
Matica wprowadzono w momencie debiutu przejściówek od 07.1998, a wycofano w 07.2000
Skrzynia jaką znamy z automatów P, D, N, wybrany tryb i skrzynia sama za nas zmieniała biegi.
Jechałem raz autem z taką skrzynią i co ciekawe jechało się fajnie.
Skrzynie podobno uchodziły za awaryjne, i były bardzo mało popularne w małym aucie miejskim.
W Polsce praktycznie nie dostępne, pomimo oficjalnej możliwości zakupu w salonie - ludzie się tego bali, co w połączeniu z wyższą ceną, większym spalaniem równało się klapie.
3. EasyMatic czyli QuickShift5.
W 2001 roku Renault postanowiło wprowadzić skrzynię typu TipTronic.
Rozwiązanie to było pomieszaniem obu skrzyń (oczywiście w przenośni), bo mogliśmy wybrać tryb automatyczny i skrzynia sama zmieniała biegi, ale mogliśmy przejść na sterowanie ręczne, i zmiana biegu poprzedzona była pchnięciem lewarka do przodu, i odwrotnie przy próbie zmniejszenia biegu. Skrzynie te także były mało popularne w polskiej sprzedaży, a przez dwa lata oferowania Twingo z tymi skrzyniami, sprzedało się tych samochodów bardzo mało.
Skrzynie miały problemy z czujnikami ciśnienia oleju, i pompami hydraulicznymi - o ile za granicą nie jest to problem, bo w Niemczech czy Francji, większość mechaników potrafi naprawić te skrzynie - ze względu na ich popularność - o tyle w Polsce nawet Autoryzowane Serwisy Obsługi Renault rozkładają często ręce.
Renault sprzedało tą skrzynię dla Protona, i dla Protona Renault musiało udostępnić dokumenty serwisowe dzięki którym można było łatwo naprawić te skrzynie, ale także wprowadzono modyfikację, aby się tak nie psuły co niestety nie zrobiono w modelu Twingo.
W 2005 roku wprowadzono tryb ECO do skrzyni QuickShift5 co spowodowało wcześniejszą zmianę biegów, praktycznie brak agresywności skrzyni, czy też obniżenie spalania.
Od zawsze chorowałem na tego typu skrzynie.
Niestety problem z serwisem w Polsce skutecznie mnie zniechęcił do tej skrzyni.
Jeżeli ma się okazję kupić auto z tą skrzynią, zza granicy, z pełnym serwisem tej skrzyni, z wiedzą co było robione to skrzynia jest bardzo fajna, zresztą z dnia na dzień przybywa tych aut w Polsce, bo handlarze ściągają wszystko jak popadnie, a zachód pozbywa się modeli 2001-2006 .
Podsumowując jeżeli masz mechanika który umiałby ją serwisować (przy dużych miastach są warsztaty skrzyń automatycznych), i dostęp do programu diagnostycznego podczas zakupu, i podczas zakupu nie ma z nią żadnych niepokojących objawów typu wycie, sygnały dźwiękowe, szarpanie to śmiało mogę polecić tą skrzynię.
Moje Twingo
15.08.2010 - 19.06.2011
23.06.2011 - 31.05.2015
06.01.2013 - 14.02.2013
07.06.2014 - 01.08.2014
25.10.2014 - 27.11.2014
Szukasz części do Twingo ?
Sprawdź !